Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Lotsstation

Startat av Nickexs, 18 juni 2017 kl. 02:35

Föregående ämne - Nästa ämne

Nickexs

Jag lät jag mig inspireras av den flygradar station som finn på bild från instruktionsboken i set 525, Lego basic. Den har inga bygginstruktioner, utan finns enbart med som inspiration.

Det hela ledde till ett moc, som blev en lotsstation. Den är byggd av bitar tillverkade på 90-talet, samt nutid.
Vad tycks?


Peter S

Är det bilden nedan du utgått ifrån? Hittade den på Bricklink... Lego-nostalgi är inte riktigt min grej, så jag kanske inte ska uttala mig. Men utgångspunkten är ett set med begränsade bitar som vänder sig till små barn, så jag tycker naturligtvis man bör uppgradera den mer.

Nickexs

Det stämmer mycket väl att det var den jag tittade på. ;)
Håller på och funderar ut ett mindre landskap där den ska vara.

Jag vill däremot få radarn att snurra, vad kan jag använda för motor?

Peter S

Legos PF-motorer tar stor plats och behöver växlas ner. Om du kan gömma den i landskapet och bara dra in en axel i huset är det bra. Beroende på hur puristisk du vill vara kan du använda mindre motorer och batterier. Kanske en isärtagen handfläkt?

Godtfred

En perfekt applikation för en mikromotor 2986, den är liten och snurrar lagom sakta för att driva en radarantenn direkt på axeln (studsen).

...Om det inte vore att de är dyra, oftast trasiga och låter som en myggsvärm på steroider!

Skafte

#5
Jag ids inte gräva rätt på tråden nu, men Pether aka Ibbe la upp en ritning på hur man växlar ner en motor som till och med en Technic-vägrare som jag lyckades få ihop!

Edit: här!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.