Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] [Mästerbygge 2016] Tribjun old city

Startat av Anders67, 24 april 2016 kl. 17:09

Föregående ämne - Nästa ämne

Emma

Citat från: Gideon skrivet 06 november 2016 kl. 20:45
Citat från: Anders67 skrivet 29 oktober 2016 kl. 14:32
Jag har gett upp att försöka räkna fram vinklar.
Så husen sitter med vändigt få studs. Brukar börja med en enskild stud och sedan försöka hitta en stud där det stämmer, det finns inte så många vinklar som funkar.

Husens vinklar bara blev, jag byggde ena väggen 2 studs kortare och det fick bli vinkeln, helt ovetenskapligt mycket improviserat.
Hehe det brukar sluta så för mig också ;)

Men annars är en beprövad metod att använda en sk Pythagoreisk trippel, det är de vinklar som ger heltal i alla tre riktningar. Genom att använda jumper plates eller bara hålen i mitten på 2+ breda plates kan man ju dela upp längderna och nyttja även lite högre tal, dvs om längsta sidan på en byggnad är minst 20,5 studs kan man t o m nyttja (9, 40, 41).
(3, 4, 5)
(5, 12, 13)
(8, 15, 17)
(7, 24, 25)
(20, 21, 29)
(12, 35, 37)
(9, 40, 41)
(... mot oändligheten och vidare!)

Jo, det är så jag börjat göra nu. Legomatik!

stej123

Citat från: Emma skrivet 07 november 2016 kl. 10:55
Citat från: Gideon skrivet 06 november 2016 kl. 20:45
Citat från: Anders67 skrivet 29 oktober 2016 kl. 14:32
Jag har gett upp att försöka räkna fram vinklar.
Så husen sitter med vändigt få studs. Brukar börja med en enskild stud och sedan försöka hitta en stud där det stämmer, det finns inte så många vinklar som funkar.

Husens vinklar bara blev, jag byggde ena väggen 2 studs kortare och det fick bli vinkeln, helt ovetenskapligt mycket improviserat.
Hehe det brukar sluta så för mig också ;)

Men annars är en beprövad metod att använda en sk Pythagoreisk trippel, det är de vinklar som ger heltal i alla tre riktningar. Genom att använda jumper plates eller bara hålen i mitten på 2+ breda plates kan man ju dela upp längderna och nyttja även lite högre tal, dvs om längsta sidan på en byggnad är minst 20,5 studs kan man t o m nyttja (9, 40, 41).
(3, 4, 5)
(5, 12, 13)
(8, 15, 17)
(7, 24, 25)
(20, 21, 29)
(12, 35, 37)
(9, 40, 41)
(... mot oändligheten och vidare!)

Jo, det är så jag börjat göra nu. Legomatik!

Eller Legonometri!

Anders67

Lite mer detaljer nu och det växer framåt. Tack gideon till inspirationen av kyrkas blommor som jag såg i Give.

byStfn

Wow! Detta har jag helt missat! Stiligt och inspirerande!

Perhed

Underbart! Dobro!

Så många snygga detaljer. Får Kroatien-abstinens! Min far har ett litet sommarhus i Istrien i norr som vi brukar försöka åka till varje sommar.  Det är faktisk hög igenkänningsfaktor även om ditt bygge gestaltar södra Kroatien. Du har verkligen fått till känslan av Kroatien. Man har handlat på mercado bra många gånger. Kul att du fick med den skylten.
Min bricklinkbutik Brickatorium http://www.bricklink.com/store/home.page?p=perhed

Anders67

Citat från: Perhed skrivet 21 november 2016 kl. 14:31
Underbart! Dobro!

Så många snygga detaljer. Får Kroatien-abstinens! Min far har ett litet sommarhus i Istrien i norr som vi brukar försöka åka till varje sommar.  Det är faktisk hög igenkänningsfaktor även om ditt bygge gestaltar södra Kroatien. Du har verkligen fått till känslan av Kroatien. Man har handlat på mercado bra många gånger. Kul att du fick med den skylten.
Tack, ja det är nog lite mer av södra delens stil, i norr är det på sätt och vis vackrare byggnader eftersom de har mer av venedisk stil (venitian style).

Anders67

#51
Tribjun Old City
Inspirerad av en by i Kroatien, en MOC med lite vinklar, de stiltypiska gröna fönsterluckor och mycket tan.  ;D

https://flic.kr/s/aHskN3nqMF

IMG_7114a by Anders Horvath, on Flickr

IMG_7126a by Anders Horvath, on Flickr

IMG_7142a by Anders Horvath, on Flickr

IMG_7137a by Anders Horvath, on Flickr

IMG_7128a by Anders Horvath, on Flickr


o0ger

Så fint bygge alltså! Får verkligen känslan av en gammal stad med trånga gränder. Massa roliga små scener med alls minifigurer. Toppklass!
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Anders67

Citat från: o0ger skrivet 29 januari 2017 kl. 19:53
Så fint bygge alltså! Får verkligen känslan av en gammal stad med trånga gränder. Massa roliga små scener med alls minifigurer. Toppklass!
Tack, ja känslan av trånga gränder och vinklar och vrår var lite av det jag försökte mig på.

AndersI

Jag kan inte undanhålla den här turistbilden ifrån Tribjun - om jag inte visste att Sven & Eva stod i bokhyllan hemma skulle jag kunnat tro att det här var ett av deras foton...

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.