Hur sorterar/förvarar ni erat Lego? Tips och inspiration!

Startat av Nextuz, 27 januari 2009 kl. 20:32

Föregående ämne - Nästa ämne

Silence101

Citat från: andli skrivet 04 november 2017 kl. 19:20
Citat från: Anders67 skrivet 04 november 2017 kl. 17:59
Tips

Förvara inte wip legot i ugnen!
Vill vi veta bakgrunden? :)
(Ser lite ut som när en klimatkammare på jobb blev lite felkonfigurerad...)

Vi vill veta bakgrunden till detta hemska haveri :)
It all seems so stupid, it makes me want to give up.
But why should I give up when it all seems so stupid?

Anders67

Citat från: Anders67 skrivet 04 november 2017 kl. 17:59
Tips

Förvara inte wip legot i ugnen!
Bakgrunden, min svåger som inte är en AFOL men som ändå pular lite med LEGO höll på med en MOC som skulle bli en Polaris Ranger och ställde undan detta på en lite för varm plats, upptäckte det när det började osa plast. Synd på så fin plast  :o

skitkid

#677
Har länge tänkt posta en bild på mina hurtsar jag förvarar bricks och plates i.
Köpte dem på amazon.de då de hade fri frakt till Schweden.

12 lådor i varje på ca 35x30xcm. Fanns mindre varianter också, från 3-10 lådor.
Rullar på hjul, vilket gör att jag kan ha dem intill mig när jag bygger för att sedan kicka bort dem till väggen när jag är klar.
Helt i plast. Lådorna glider lätt in och ut och har ett bra handtag.

Har för tillfället en för bricks och en för plates, där bitarna ligger efter färg eller färggrupp beroende på hur mycket jag haroch hur mycket jag använder.

Enda minuset är att lådorna inte går att ta ur. De stannar i läge längst men jag hade ibland uppskattat att kunna ta ut en låda att ha på bordet när bygger. Eller om jag ska bygga mycket med green, som ligge i botten, då hade dt varit bra stt kunna byta plats med nån låda högre upp.

Kommer nog skaffa nån form av fack eller smålådor nån gång för bättre ordning i varje låda.
/skitkid

Manne

Citat från: skitkid skrivet 09 december 2017 kl. 21:28
Har länge tänkt posta en bild på mina hurtsar jag förvarar bricks och plates i.
Köpte dem på amazon.de då de hade fri frakt till Schweden.

12 lådor i varje på ca 35x30xcm. Fanns mindre varianter också, från 3-10 lådor.
Rullar på hjul, vilket gör att jag kan ha dem intill mig när jag bygger för att sedan kicka bort dem till väggen när jag är klar.
Helt i plast. Lådorna glider lätt in och ut och har ett bra handtag.

Har för tillfället en för bricks och en för plates, där bitarna ligger efter färg eller färggrupp beroende på hur mycket jag haroch hur mycket jag använder.

Enda minuset är att lådorna inte går att ta ur. De stannar i läge längst men jag hade ibland uppskattat att kunna ta ut en låda att ha på bordet när bygger. Eller om jag ska bygga mycket med green, som ligge i botten, då hade dt varit bra stt kunna byta plats med nån låda högre upp.

Kommer nog skaffa nån form av fack eller smålådor nån gång för bättre ordning i varje låda.

Snarlika till mina lådor.. 

På mina lådor är där en flärp som gör att man inte kan dra ut lådan helt , men plasten är relativt mjuk så går lätt att böja in lådan lite så flärpen gå innanför stativet..  lägger upp två bilder.. så fattar man nog bättre..

Med Vänlig Hälsning Manne
Nybörjare igen som gärna bygger med plast..
Mannesalt, on Flickr

skitkid

Ser exakt ut sommin. Använde ditt knep och lyckades få ut mina lådor också! Så tack så mycket  :D
/skitkid

andli

Att mitt sorteringsystem har havererat är sedan år ett faktum...
Som resultat blir det mycket grovsortering på färg enbart, bara för att kunna få någon ordning på bitarna...

Sen "finsorteras" bitarna lite efter behov...

Jag började sortera efter funktion och inte färg, det funkade bra innan div bulkköp.

Nackdelen jag ser med att gå över till ett färg sen funktion sortering är att det kommer bli svårare att hitta en typ av bit om man bara är ute efter funktion och färg inte är så intressant. Tidigare har det ju bara varit att kolla i funktionlådan..

Och sen har vi ju alla de där "fula" färgerna som jag "aldrig" kommer använda, de kan man ju fortsätta sortera efter funktion. Perfekt som utfyllnad....
Men man vill ju inte fylla ut med en bit som man sen kommer behöva i just den färgen...
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Manne

Citat från: skitkid skrivet 10 december 2017 kl. 15:41
Ser exakt ut sommin. Använde ditt knep och lyckades få ut mina lådor också! Så tack så mycket  :D

Härligt att det gick , bara kul att kunna dela med mig av erfarenheten.. gillar att det finns stop så man inte får lådan i handen av misstag samtidigt som man ta ut den vid behov om man måste.

Mina är från ett känt byggvaruhus. Skulle gärna haft två till om platsen funnits.

Med Vänlig Hälsning Manne
Nybörjare igen som gärna bygger med plast..
Mannesalt, on Flickr

Gideon

#682
Min sortering är under en konstant omdefiniering, men just nu rör jag mig mot ett system där jag sorterar bitarna efter hur tillgängliga jag behöver ha dem. Delar upp i första hand i kategori (t ex plate 1xN, plate 2xN, ...) och sen bit (t ex plate 1x1, plate 1x2, ...) och slutligen i färger om det behövs. Det är ju hyfsat lätt att hitta en bit av en annan färg bland likadana bitar, men jag tenderar också att ha en liten behållare med "resten" där jag bara har några få av varje färg som ändå kan bli svåra att hitta bland hundratals likadana bitar.
Den stora skillnaden mot tidigare var att då valde jag behållare efter hur många jag hade av en viss bit, vilket följaktligen gjorde att LUGbulk eller PaB-besök brukade haverera sorteringen med jämna mellanrum. Nu har jag gett upp detta och kör med "overflow"-sortering i ziplock-påsar.
Storleken på en bits behållare är då främst beroende av hur stora bitarna är och hur många jag tror mig omsätta innan jag orkar gå och fylla på från en påse. Vissa standardfärger (främst lbg/dbg/tan) brukar nästan alltid få egna behållare medan andra färger får samsas. Eftersom det är omöjligt att se vilka svarta bitar som är i en låda så har jag märkt att det funkar finfint att blanda svart och vitt av en bit i samma behållare.

Givetvis har jag dock kvar artefakter av alla olika sorteringar jag gjort sen jag började om med Lego i diverse burkar med bitar jag inte använder lika ofta som brick 1x2, har t o m kvar ett litet sortimentskåp med barndomslego i light gray (från min första sortering i sena tonåren innan min andra dark age) även om dessa bara är fillerbitar nuförtiden... För att inte tala om travar med lådor med helt osorterat eller delvis sorterat lego från rivna byggen, aldrig byggda set och inte minst besvikelselådorna :P
Ska nog inte ens börja tala om hur jag inte lyckats sortera minifigs än!

colonel

Hittade denna utmärkta förvaringslåda i Lidl för 25 DKK.
Det är tvåsidigt, vilket är lite ovanligt, men inte dåligt.

Här är också en länk till en sida där boxen beskrivs vidare:
https://www.offerscheck.org/powerfix-dual-small-parts-container/lidl/622895

Peter S

Citat från: colonel skrivet 01 januari 2018 kl. 14:48
Hittade denna utmärkta förvaringslåda i Lidl för 25 DKK.
Det är tvåsidigt, vilket är lite ovanligt, men inte dåligt.

Här är också en länk till en sida där boxen beskrivs vidare:
https://www.offerscheck.org/powerfix-dual-small-parts-container/lidl/622895
29:90 i Sverige fr.o.m. idag 2/1.
https://www.lidl.se/sv/erbjudanden.htm?articleId=6162

ingels

Clas Ohlson har medlemspriser på deras förvaringslådor denna helg, dessvärre inte på det som gör dom smarta vilket är deras insatsfack som förmodligen passar i alla typer av förvaringslådor.

Köpte själv deras låda (40*30*18 cm) och har i den 6st insatsfack (storlek 13*12*15 cm)  vilket jag tycker var en riktigt smidig lösning

Min Legostad "Los Ingeles" kan ni läsa om i forumtrådenSwebrick.se

Mitt Lego byggande finns till vis del på Flickr

BeO

Om man bortser från sorteringsförvaringen och istället tittar på långtidsförvaring av set i kartonger, finns det det några bra 'gör såhär' och 'gör ej såhär' att tänka på? Kan vara bra med lite tips av den typen också i denna tråd.

Anledningen till att jag frågar är att jag snart ska flytta till ett nytt boende och ej kommer att ha plats för mina set inne i huset. Radhus, tvåa, drygt 60m2, blir trångt om jag ska släpa in allt Lego jag köpt på mig senaste fem åren. Dock finns det även ett eget garage vägg i vägg. Oisolerat kallgarage. Detta blir tyvärr nya Legoförrådet framöver för de set som ej står som dekoration inne i huset.

Så, hur undviker man bäst skador på sin samling? (fukt, kyla, värme, gnagare, spindlar, insekter osv)


andli

Du kommer få skador på kartongerna om de förvaras garaget, pappret kommer dra åt sig fukt på sommaren och släppa ut det på vintern.
Möjligen kan väl tätslutande plastförpackning med torkmaterial innanför runt varje set hjälpa, torkmedlet behöver bytas inför varje sommar.
(Tunn plast är inte diffusiontät (ie släpper igenom fukt))

Bättre att bygga med seten :)
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Emma

Jag skulle överväga att hitta ett sätt att ha legot inne i radhuset. Var finns dö-yta? Kanske sätta upp hyllor längs med väggarna högst upp mot taket? Där är de knappast ivägen. Dessutom snyggt att visa upp dem.

Classus

Vi sorterade efter form eller funktion tills varje kategori fick plats i treliters zip-påsar. Efter att övervägt alternativen i den här tråden så vann den minsta plastbacken i IKEAs serie Samla. Den har ett svårslaget pris på tio kronor styck och rymmer fem liter: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70102972/

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.