Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Variera gulnaden av olika molds av vita klossar?

Startat av crowwlime_, 02 september 2017 kl. 14:12

Föregående ämne - Nästa ämne

crowwlime_

Jag har en gammal ståendes hemma som under några mörka år (min dark age) stod exponerad för solen. Varje gång jag dammar av den reflekterar jag över att vissa av de vita klossarna mer påminner om tan snarare än vit, medans vissa klart och tydligt är just vita. Setet har bygggts ihop 1,5 gånger. Senaste gången var minst 15 år sedan. Så de vita klossarna är orginal och inte utbytta mot nya.
Samma sak med R2-D2 som följde med till setet, benen fortfarande vita, kroppen gulnad.

Någon annan som stött på detta fenomen och som kanske har lite koll på varför det är som det är? Om TLG lyckas göra vissa kloss-molds att hålla vitan, varför inte med alla?

Jag har letat lite efter trådar på detta ämnet, hittade bara om hur man får bort gulnaden. Men flytta det gärna om det finns! :)

//Kråkan

robinnilsson403

Det är olika plastblandningar beroende vad det är för sorts bit. Clips och minifigurernas händer t.ex. måste tåla att få saker isatta om och om igen.
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

byStfn

Det är nog en fråga om kemi och inte gjutformarna. Kan det vara så att olika plastblandningar reagerar olika på den ultravioletta strålnningen som får bitar att gulna? Intressant iaktagelse onekligen.

crowwlime_

Citat från: robinnilsson403 skrivet 02 september 2017 kl. 14:41
Det är olika plastblandningar beroende vad det är för sorts bit. Clips och minifigurernas händer t.ex. måste tåla att få saker isatta om och om igen.

Är det en lite mjukare plast då eller? Eller är den bara dyrare? Annars så borde de ju använda den till alla bitar. Någon anledning måste de ju ha, annars borde de bytt plast.
Och den vita biten man ser med studs är ju en vit 2429c01, vilken rimligtvis också borde kräva samma tålighet som de du nämnde.

//Kråkan

crowwlime_

Citat från: byStfn skrivet 02 september 2017 kl. 14:42
Intressant iaktagelse onekligen.

I vissa ljus ser man det knappt, men mitt på dagen är det hur uppenbart som helst. Då är det svårare att se skillnad på en ny tan och de gamla gul-vita bitarna, än på vitt och gul-vitt..

//Kråkan

robinnilsson403

Nu minns jag inte hur många olika plastblandningar de använder. Fick höra det på ett besök i fabriken för snart ett år sedan. Kan det varit runt 30 blandningar? De olika blandningarna finns för att vissa bitar utsätts på olika sätt - alla gångjärn t.ex, är det fel blandning så svetsas det ihop när man rör dem.
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

pehter aka ibbe

Citat från: crowwlime_ skrivet 02 september 2017 kl. 14:12
...
Någon annan som stött på detta fenomen och som kanske har lite koll på varför det är som det är? Om TLG lyckas göra vissa kloss-molds att hålla vitan, varför inte med alla?

Jag har letat lite efter trådar på detta ämnet, hittade bara om hur man får bort gulnaden. Men flytta det gärna om det finns! :)

//Kråkan

Japp, gäller även blå och gråa bitar i varierande grad. Har standardbitar som suttit bredvid varandra och vissa gulnar lättare.
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

andreaseldh

Jag brukar alltid referera till min 3001 i skala 6:1 bestående av olika 1×X-klossar i tre olika vita nyanser, trots att alla bitarna köptes i en och samma beställning från Bricks & Pieces! Nyanserna skiljer alltså redan innan Solen har gjort sitt jobb.

http://www.swebrick.se/index.php?topic=5445.msg116368#msg116368

byStfn

Citat från: andreaseldh skrivet 03 september 2017 kl. 02:45
Jag brukar alltid referera till min 3001 i skala 6:1 bestående av olika 1×X-klossar i tre olika vita nyanser, trots att alla bitarna köptes i en och samma beställning från Bricks & Pieces! Nyanserna skiljer alltså redan innan Solen har gjort sitt jobb.

http://www.swebrick.se/index.php?topic=5445.msg116368#msg116368

Just det - det är ju sant. Undrar vilken av de vita nyanserna som står sig bäst emot solskenet? Jag blir sugen på att göra ett test faktiskt!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.