Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Rådhuset, Uppsala

Startat av aukbricks, 30 mars 2018 kl. 14:04

Föregående ämne - Nästa ämne

aukbricks

Senaste digitala bygget, rådhuset i Uppsala som modulhus. Närmare 13000 bitar. Huset går att dela i tre delar där mittersta delen fungerar som ett separat modulhus om man så vill. Fler bilder finns på min Flickr https://www.flickr.com/photos/aukbricks/.








Classus

Mycket snyggt! Är det en del till en samurai-hjälm som är i handen, på "statyn" uppe på fasaden i vitt?

aukbricks

Citat från: Classus skrivet 30 mars 2018 kl. 14:32
Mycket snyggt! Är det en del till en samurai-hjälm som är i handen, på "statyn" uppe på fasaden i vitt?

Tror den hör till en sån hjälm egentligen. Den fick fungera som våg här. Den och några andra bitar valdes i färger som just nu inte finns för att byggnaden bättre skulle matcha originalet.

Classus

Jag såg att det representerar en våg. Jag var bara osäker på om det var handtag till en hink eller tillbehör till en hjälm. :)

dalle

Gick nyss förbi Rådhuset. Då jag tog en vårpromenad och passade på att köpa en bok på LundeQ som ligger tvärs över torget.
Du har byggt den snyggt. Gillar särskilt taket. Om jag ska komma med någon kritik så är tornet lite hoptryckt mot förlagan. 

General Brick

Vilka bitar som används på fasaden finns inte i vitt? (Förutom "vågen" då) Är det några ovanliga/dyra element? (Tänker att jag i framtiden nog lär vilja bygga en kopia av mittendelen)

aukbricks

Citat från: General Brick skrivet 01 april 2018 kl. 13:39
Vilka bitar som används på fasaden finns inte i vitt? (Förutom "vågen" då) Är det några ovanliga/dyra element? (Tänker att jag i framtiden nog lär vilja bygga en kopia av mittendelen)

Roligt att du gillar huset! Jag gjorde en snabb check mot bricklink och av mittendelens vita bitar så är det vågen, svärdet och håret som inte finns. Förutom de vita bitarna så saknas en hel del av takets sandgröna och guldfärgade detaljer. Det finns några dyrare bitar som också dyker upp men många av dem går nog att ersätta med billigare alternativ då flera av dem t.ex. är placerade i golv och liknande.

Men jag tar inget ansvar för hållfastheten! ;D LDD tycker att bygget sitter ihop (förutom sidoväggarna som bara sätts dit när mittendelen är fristående) men det är ju inte provbyggt i plast.

fillishave

Supersnyggt! Trots att jag har varit i Uppsala många gånger kan jag inte påstå att jag är så bekant med originalet men oavsett så är det ett fenomenalt mastodontbygge!

Manne

Vackert hus absolut.. får vi se det i plast sen ?

Med Vänlig Hälsning Manne
Nybörjare igen som gärna bygger med plast..
Mannesalt, on Flickr

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.