Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Väggfontän till Parisian Restaurant

Startat av theCroc, 17 mars 2018 kl. 17:01

Föregående ämne - Nästa ämne

theCroc

Jag tyckte det var lite synd att uteserveringen på Parisian Restaurant ligger uppklämd mot en stor ful vägg på nästa byggnad.

Inte någon direkt romantisk miljö om man säger så.

Så jag byggde ett litet 16x32 torg med en fontän och en glasskiosk att sätta bredvid den istället. På det sättet får även den snygga sidoprofilen av PP synas!



Kortsidan har även den hål på rätt plats för att koppla på modulära byggnader, vilket gör denna hörnmodul utmärkt för stadslayouter med lite snävare mått etc.

Så här ser själva hörnmodulen ut ensam:



Lite fler bilder:





Nybohov Creation Ltd.

Mycket bra idé!

Jag gillar att bryta upp staden med öppningar, som små fina torg eller igenväxta ödelotter. Om byggnaderna står i flera rader ser man in på innergårdarna bakom när det finns öppningar. Där kan både det ena och det andra hända.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Glumsfield

Vackert! Kanske rent av knycker den här grejen.

Själv valde jag en liten minipark i anslutning till PR:


theCroc

En park är också ett bra alternativ. JAg var inne på det spåret jag med, men kände att det saknades fina fontäner i de flesta legobyggen jag sett och bestämde mig för att ändra på det :)

byStfn

Fin idé och snygg storlek på vad som i allra högsta grad passar in bredvid den parisiska restaurangen.

BeardedNerd

Mycket tjusigt! Jag gjorde en variant på andra sidan av min PR, men du har helt rätt i att högersidan är mycket snyggare och förtjänar lite luft.


Joacim

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 17 mars 2018 kl. 18:02
Mycket bra idé!

Jag gillar att bryta upp staden med öppningar, som små fina torg eller igenväxta ödelotter. Om byggnaderna står i flera rader ser man in på innergårdarna bakom när det finns öppningar. Där kan både det ena och det andra hända.

Ja det ger så mycket mer liv åt en stad!

Nybohov Creation Ltd.

Korvkiosken jag hade bredvid min modifierade parisrestaurang fick lov att flytta (tror att det var klagomål på stekos och störande motorburen ungdom) så det ligger nära till hands att låta boule-banan flytta in där istället.


[MOD] Parisian Restaurant (10243) by Nybohov Creation Ltd., on Flickr

Boule by Nybohov Creation Ltd., on Flickr
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

fillishave

Bra idé och snyggt genomförande! Jag har så trångt med plats för mina modulhus att jag valt bort att fylla ut på sidorna men just parisrestaurangen lider ju verkligen av att bli så inklämd mot nästa hus. Får se om jag kan övertala min fru att vi inte behöver några vinterjackor, skridskor, lådor med viktiga papper och sånt som hindrar min Legostad från att breda ut sig till sin fulla glans. Om man nu kan använda ordet "glans" i samband med en tragisk liten mancave-hörna i en gå-in-garderob...
Snyggt och inspirerande ni andra också!

theCroc

#9
Nice! Har du någon instruktion eller fler bilder på din mod av PP?

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 20 mars 2018 kl. 13:53
Korvkiosken jag hade bredvid min modifierade parisrestaurang fick lov att flytta (tror att det var klagomål på stekos och störande motorburen ungdom) så det ligger nära till hands att låta boule-banan flytta in där istället.

Nybohov Creation Ltd.

#10
Citat från: theCroc skrivet 20 mars 2018 kl. 18:23
Nice! Har du någon instruktion eller fler bilder på din mod av PP?

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 20 mars 2018 kl. 13:53
Korvkiosken jag hade bredvid min modifierade parisrestaurang fick lov att flytta (tror att det var klagomål på stekos och störande motorburen ungdom) så det ligger nära till hands att låta boule-banan flytta in där istället.

Instruktioner har jag aldrig. Istället för LDD kör jag "försök, fel, omtag, funkar inte, testa nytt, nästan nöjd, nu får det räcka"-metoden.

Restaurangen har några år på nacken och står fortfarande på vanlig basplatta:
https://flic.kr/s/aHskkpJ4Km

Tillägg: Hittade den ursprungliga tråden jag startade:
http://www.swebrick.se/index.php?topic=9018.0
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

fork

snyggt! Jag gjorde en något mer sunkig variant mellan parisian och banken.


Nybohov Creation Ltd.

Citat från: fork skrivet 20 mars 2018 kl. 23:50
snyggt! Jag gjorde en något mer sunkig variant mellan parisian och banken.

Gott! Jag gillar sunkigt.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

AndersI

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 20 mars 2018 kl. 18:43Istället för LDD kör jag "försök, fel, omtag, funkar inte, testa nytt, nästan nöjd, nu får det räcka"-metoden.

:) Jag känner igen metoden - bra beskrivning!

ByggareDan

Är ju snyggt med sunkigt som bryter av det rena och hela som oftast blir i en Legostad.
Men vems är ungen och varför bor hon/han i en låda?

Alla byggen som livar upp Parisrestaurangen i denna tråd är ju snygga ju.


/ByggareDan

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.