Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Cabin in the woods (ska bli till Aetheria)

Startat av drdoddo, 11 mars 2017 kl. 12:51

Föregående ämne - Nästa ämne

drdoddo

Tänkte testa en liten annan teknik för tak vilket slutade med en liten stuga på en "ö". Har inte satt på benen än men kommer vara en del av aetheria så fort detta är åtgärdat.

Cabin in the forrest by Andreas Lenander, on Flickr

Cabin in the forrest by Andreas Lenander, on Flickr

Teabox


drdoddo

Citat från: Teabox skrivet 11 mars 2017 kl. 14:06
Najs. Väldigt inspirerande takteknik :)
Tackar, tackar! Kul att du gillade den ;)

Zilmrud

Taktekniken är riktigt snygg. Men det jag gillar mest är den delen av taket som inte har den tekniken..... hålet =)
Bra att du har använt lite färggladare fönster, det kommer passa bra in i Aetheria
//Peter Z:a Ilmrud (Zilmrud)

https://www.flickr.com/photos/zilmrud/

Odidoma

Roligt med nya tekniker och snyggt resultat. Min enda invändning är att det är lite för brunt på kortsidan antingen byter du färg på hjulet eller kör en eller två lager med tiles i en annan färg än brunt så det bryts av lite, tänker jag.

Gideon

Intressant teknik, det ser ut som om du får väldigt fria händer att forma taket :)
Det enda jag inte är helt förtjust är i det lite väl "cleana" repetitiva mönstret man får i vissa vinklar, men med lite färg-/bitvariation skulle det kanske gå att maskera lite grann och matcha takets mer organiska form...?

Lordflintstone

#6
Blev riktigt bra! Tekniken verkar vara ganska flexsibel.
Skall prova med mina gånggärns plupp plates ;) om det blir kul stuktur eller om det bara blir konstigt.
Eller så offrar jag sandgreen plates och gör koppar tak.

drdoddo

Citat från: Zilmrud skrivet 12 mars 2017 kl. 09:25
Taktekniken är riktigt snygg. Men det jag gillar mest är den delen av taket som inte har den tekniken..... hålet =)
Bra att du har använt lite färggladare fönster, det kommer passa bra in i Aetheria
Tackar :) Ville ha lite mer för att bryta av det regelbundna mönstret så ett hål verkade lämpligt  ;D Har även ett ljus inuti som gör att det ser väldigt hemtrevligt ut. Kom till och med på frun med att ta en liten smygbild så hon verkar accepterat den som mys-ljus  ;)
Snodde fönsterna från dotterns friends-stall  :o
Citat från: Odidoma skrivet 12 mars 2017 kl. 12:29
Roligt med nya tekniker och snyggt resultat. Min enda invändning är att det är lite för brunt på kortsidan antingen byter du färg på hjulet eller kör en eller två lager med tiles i en annan färg än brunt så det bryts av lite, tänker jag.
Blir lite enformigt, håller med. Ser dock ganska "vettigt" ut IRL men på bilden framhävs enformigheten lite mer än vad som kanske är optimalt.
Citat från: Gideon skrivet 12 mars 2017 kl. 13:02
Intressant teknik, det ser ut som om du får väldigt fria händer att forma taket :)
Det enda jag inte är helt förtjust är i det lite väl "cleana" repetitiva mönstret man får i vissa vinklar, men med lite färg-/bitvariation skulle det kanske gå att maskera lite grann och matcha takets mer organiska form...?
Taket blir väldigt formbart, sen bara anpassa med passande slopes på fasaden så man kan ju göra nästan vad man vill formmässigt ;)
Det skulle säkerligen bli ännu bättre om man blandade upp lite andra färger men tänkte ha detta som utgångspunkt för att se hur det blev. Lite grönt/brunt/dark tan skulle nog göra sig fint för att simulera mossa, etc.
Citat från: Lordflintstone skrivet 12 mars 2017 kl. 15:38
Blev riktigt bra! Tekniken verkar vara ganska flexsibel.
Skall prova med mina gånggärns plupp plates ;) om det blir kul stuktur eller om det bara blir konstigt.
Eller så offrar jag sandgreen plates och gör koppar tak.
Tackar ;) Som sagt, blir riktigt flexibelt så när man samlat på sig lite fler plates (rätt bitkrävande teknik...) kan man göra riktigt roliga tak. Sand green skulle nog också bli riktigt nice  :D

ByggareDan

Snyggt litet hus, även om det ser lite väl brunt (som påpekats) så lär ju det försvinna när det kommer på en ö och får en större helhet runtomkring. (Aetheria)
Takvarianten (även vågen) är ju väldigt flexibel, min regnbåge (i tänkta CB:t Skogen) på UKK-utställningen hade en variant av tekniken, vilket kommer från tips tidigare i nån tråd här på forumet.
Man blir ju lite sugen på och prova att göra något litet öbygge till Aetheria efter att man ser alla fina byggen här.

/ByggareDan

drdoddo

Citat från: ByggareDan skrivet 12 mars 2017 kl. 19:13
Snyggt litet hus, även om det ser lite väl brunt (som påpekats) så lär ju det försvinna när det kommer på en ö och får en större helhet runtomkring. (Aetheria)
Takvarianten (även vågen) är ju väldigt flexibel, min regnbåge (i tänkta CB:t Skogen) på UKK-utställningen hade en variant av tekniken, vilket kommer från tips tidigare i nån tråd här på forumet.
Man blir ju lite sugen på och prova att göra något litet öbygge till Aetheria efter att man ser alla fina byggen här.

/ByggareDan
Hoppa på bara ;)

Lordflintstone

Citat från: ByggareDan skrivet 12 mars 2017 kl. 19:13

Man blir ju lite sugen på och prova att göra något litet öbygge till Aetheria efter att man ser alla fina byggen här.

/ByggareDan
Jag gjör det! Det krävs ju inte så många bitar , sen får du kanske blodad tand.
Meningen är att Aetheria skall bli än mer awesome och kanske kan man i framtiden locka andra RLUGar att haka på och bygga på deras egen kant, sen kan man samla allt i samma flikr grupp.

Magnus den store

Det går ju att få till intressanta taklösningar med den tekniken, samtidigt som taket håller ihop. Ligger taket löst eller är det nästat på något sätt?

Har använt samma teknik men för att göra välvda tak, likt Galleria Vittorio Emanuele II.


Foto: Galleria Vittorio Emanuele II (Milan) av Elena Chochkova (CC, BY, SA)
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

drdoddo

Citat från: Magnus den store skrivet 12 mars 2017 kl. 20:29
Det går ju att få till intressanta taklösningar med den tekniken, samtidigt som taket håller ihop. Ligger taket löst eller är det nästat på något sätt?

Har använt samma teknik men för att göra välvda tak, likt Galleria Vittorio Emanuele II.


Foto: Galleria Vittorio Emanuele II (Milan) av Elena Chochkova (CC, BY, SA)
Taket ligger löst på. Kräver dock ingen större ingenjörskonst för att få fast det gissar jag ;)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.