Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Svenska försvaret (Senaste: Strf 90)

Startat av SWE, 29 augusti 2013 kl. 18:39

Föregående ämne - Nästa ämne

Vad vill du jag ska bygga inom det svenska försvaret? (kom gärna med förslag)

Strv 122 (Leopard 2)
4 (100%)
Bandvagn 308   
0 (0%)
Patgb 360
0 (0%)
Patgb 203 "Sisu"
0 (0%)

Antal personer som röstat: 4

SWE

Japp då var det dags att visa några av årets svenska millitär fordon från försvaret i lego formart. I år kommer de några förbättringar på gamla modeller men även nya. Hoppas ni kommer gilla dom. :)

Första fordonet blir min andra veration på den klassiska stridvagnen 103, även känd som stridsvagn-S.
Bilden är redigerad av =DoNe=

-DoNe-

Som ja redan har sagt - skitsnyggt bygge!

stej123

Snyggt! Har faktiskt haft planer på att göra en Stridsvagn 103 själv också, vi får se om detblir av :-)

Min enda synpunkt är att den ser lite hög ut i förhållande till längd/bredd, men det är svårt i skalan du bygger i!

SWE

Citat från: -DoNe- skrivet 29 augusti 2013 kl. 22:00
Som ja redan har sagt - skitsnyggt bygge!
Tack än en gång Viktor :)
Citat från: stej123 skrivet 30 augusti 2013 kl. 00:40
Snyggt! Har faktiskt haft planer på att göra en Stridsvagn 103 själv också, vi får se om detblir av :-)

Min enda synpunkt är att den ser lite hög ut i förhållande till längd/bredd, men det är svårt i skalan du bygger i!
Tack, skulle vara välldigt kul att se en strv 103 av någon annan byggare :)

Jo den är är lite väl hög men som du sa det är välldigt svårt att få till det i denna skalan ;)

SWE

#4
Nästa bygge blir min Strv m/39. En inte så känd stridsvagn som strv 103 men jag kunde inte låta bli att bygga en :)
En liten ledtråd vad som blir nästa bygge som jag kommer att visa är att det inte är ett markfordon. (Viktor får inte säga något ;))

boba johan

Snyggt. Väntar på Carden Loyd Tankette Mark IV :-)

SWE

Citat från: boba johan skrivet 30 augusti 2013 kl. 22:00
Snyggt. Väntar på Carden Loyd Tankette Mark IV :-)
Tackar! Vem vet kanske blir ett att jag bygger en i framtiden ;)

Joge

Stiligt bygge! :) Gillar alla MOC's av detta tema, eller liknande som du, -DoNe- och stej123 bygger (ber om ursäkt ifall jag glömde någon). Synd att jag själv är talanglös vad gäller skapande... jag skulle gärna försökt göra en MOC av ett gammalt skyttevärn (pansarvärnskanon/kulsprutevärn), modell Lindén (med kupol) som är väldigt vanligt i Västra Götaland (med tillhörande stridsvagnshinder, i betong förstås :p),  men det får bli att sätta upp på min lista av saker att göra innan jag dör :P

stej123

Snygg m/39! påminner väldigt mycket om dom ryska BT-stridsvagnarna. Jag har btw suttit nu hela kvällen och försökt bygga en strv 103, med väldigt liten framgång...till nyss! Nu börjar min likna något :D

Nu blir det snart sängen, men först ska jag räkna hur många länkar larvband jag har kvar. Har jag för lite blir det att köpa en ny imorgon. Jag har ju bara fem st hemma ::)

SWE

Citat från: Joge skrivet 30 augusti 2013 kl. 23:37
Stiligt bygge! :) Gillar alla MOC's av detta tema, eller liknande som du, -DoNe- och stej123 bygger (ber om ursäkt ifall jag glömde någon). Synd att jag själv är talanglös vad gäller skapande... jag skulle gärna försökt göra en MOC av ett gammalt skyttevärn (pansarvärnskanon/kulsprutevärn), modell Lindén (med kupol) som är väldigt vanligt i Västra Götaland (med tillhörande stridsvagnshinder, i betong förstås :p),  men det får bli att sätta upp på min lista av saker att göra innan jag dör :P
Tackar så mycket. Skulle också vill bygga någon MOC av någon millitär anläggning eller något liknande men saknar bittar :/
Citat från: stej123 skrivet 31 augusti 2013 kl. 02:11
Snygg m/39! påminner väldigt mycket om dom ryska BT-stridsvagnarna. Jag har btw suttit nu hela kvällen och försökt bygga en strv 103, med väldigt liten framgång...till nyss! Nu börjar min likna något :D

Nu blir det snart sängen, men först ska jag räkna hur många länkar larvband jag har kvar. Har jag för lite blir det att köpa en ny imorgon. Jag har ju bara fem st hemma ::)
Tackar :) Skulle görna villa se en bild på den  :D

SWE

Då var det dags för det tredje bygget, Helikopter 9 som den heter inom försvaret. Hoppas ni giller den :)

Stigge72

Snygga modeller.

Jag har ett svagt minne av att jag hade en Strv 103 någon gång för en evighet sedan... (före dark age) Och jag har tänkt flera gånger sedan dess att bygga en ny... får se när det blir av...

mechamike

Som gammal HKP 9 mek så får jag väl säga att rotorbladen inte ser riktig korrekta ut och att stjärtbommen borde vara högre och smalare Siktet till TOW som sitter på taket skulle nog gestaltas bättre med  headlightbrick i kombo med en transblack clear plate/round, det är en rejäl klump som sitter där i verkligheten.. (och själva TOW tubenran skulle även kunna bli lite längre). Sen har HKP9 en wiresax ovan och under cockpit som är lite karaktäristisk som jag saknar. Men i övrigt kul bygge.. helikoptrar är svåra att få till snyggt i lego och du har ändå lyckats bra.
?

SWE

Citat från: stigge72 skrivet 02 september 2013 kl. 12:59
Snygga modeller.

Jag har ett svagt minne av att jag hade en Strv 103 någon gång för en evighet sedan... (före dark age) Och jag har tänkt flera gånger sedan dess att bygga en ny... får se när det blir av...
Tackar, som jag sa till Stej det skulla vara kul att se fler strv 103 i lego format ;)
Citat från: mechamike skrivet 02 september 2013 kl. 16:02
Som gammal HKP 9 mek så får jag väl säga att rotorbladen inte ser riktig korrekta ut och att stjärtbommen borde vara högre och smalare Siktet till TOW som sitter på taket skulle nog gestaltas bättre med  headlightbrick i kombo med en transblack clear plate/round, det är en rejäl klump som sitter där i verkligheten.. (och själva TOW tubenran skulle även kunna bli lite längre). Sen har HKP9 en wiresax ovan och under cockpit som är lite karaktäristisk som jag saknar. Men i övrigt kul bygge.. helikoptrar är svåra att få till snyggt i lego och du har ändå lyckats bra.
Tack så mycker för all feedback! Ska tänka på de sakerna om jag bygger om den någon gån ;)

SWE

Jag har bara två bilder till, Bandkanonvang 1 och min tredje försök på en Leopard 2. Bilden på leoparden dröjer nog ett tag för det är det enda bygget som inte fotade med de andra fordonen. Men min fråga är:
Är det något fordon eller något annat inom det svenksa försvaret som ni vill att jag ska bygga? Jag är öppen förförslag (sätter dit en omröstning och om inga av de sakerna du vill rösta på finns så säg till så lägger jag in ditt förslag)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.