Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Micro Scale Castle in Glass Dome

Startat av Zilmrud, 10 juni 2017 kl. 12:48

Föregående ämne - Nästa ämne

Zilmrud

Hur tar man sig ur ur en byggsvacka?

Jag hamnade i en bygg svacka, Builder's Block, för ett tag sedan. Kände mig t.o.m. mätt på Lego ett tag. Bokade även av Klossfestivalen då det blev för struligt med semestrar och brist på intresse. Då jag skulle börja ett nytt jobb så fokuserade jag på det ett tag.

Efter LKPG såg jag att IKEA hade häftiga glaskupoler för endast 129:-. Tänkte jag skulle bygga något häftigt att ha på nya kontoret. Jag visset att det skulle vara i fantasy tema men idéerna var många och orken fanns inte p.g.a. min Builder's Block. Men då poppade ett TBB inlägg upp med ett slott i glaskupol. Då fick jag inspirationen tillbaks!

Micro Scala tycker jag är ballt men jag har aldrig känt lust att bygga i skalan. Bygget ett bygge till en tävling på FB men annars har jag inte byggt något. Men då temat är fantasy, SciFi eller annat som faller in i min smak så är det läckert. Skönt att producera små saker som man faktiskt kan ha framme  ;D

Det som är så bra med denna typ av byggen är att man kan ha bygget framme vart som helst utan att det samlar damm samt att det är petsäkert. Man kan ju sätta något form av stopp så att man inte kan ta av kupolen om man vill. Jag kommer nog bygga fler byggen i kupoler framöver. Kan vara kull att t.ex. ge bort i present.

Jag kan inte dela detta bygge utan att ge credd till Yang Wang som byggde bygget som TBB skrev om.
Här är hans bygge på flickr:
https://flic.kr/p/SMZvgz
Här är hans bygge i TBB:
http://www.brothers-brick.com/2017/05/03/magnificent-micro-builds-glass-domes/#more-90334

//Z

Micro Scale Castle in Glass Dome 1 by Peter Ilmrud, on Flickr

Micro Scale Castle in Glass Dome 2 by Peter Ilmrud, on Flickr

Micro Scale Castle in Glass Dome 3 by Peter Ilmrud, on Flickr

Micro Scale Castle in Glass Dome 4 by Peter Ilmrud, on Flickr

Micro Scale Castle in Glass Dome 5 by Peter Ilmrud, on Flickr

Micro Scale Castle in Glass Dome 6 by Peter Ilmrud, on Flickr

Micro Scale Castle in Glass Dome 7 by Peter Ilmrud, on Flickr

Micro Scale Castle in Glass Dome 8 by Peter Ilmrud, on Flickr
//Peter Z:a Ilmrud (Zilmrud)

https://www.flickr.com/photos/zilmrud/

lingonfil

Underbar! Molnen och den överhängande delen av tornet är toppen.

Det funkar verkligeb bra med kupolen. Det blir som ett skepp i en flaska.

lingonfil

Jag är själv i en svacka. Skönt att höra att det är fler som varit där och som är på väg ur. =)

Zilmrud

Citat från: lingonfil skrivet 10 juni 2017 kl. 13:13
Underbar! Molnen och den överhängande delen av tornet är toppen.

Det funkar verkligeb bra med kupolen. Det blir som ett skepp i en flaska.

Jo jag tänkte på det också. Såg senaste PotC på bio för ett tag sedan. Ett förkrympt bygge i en behållare.  Det gäller att inte tappa det för då sväller slottet 😜
//Peter Z:a Ilmrud (Zilmrud)

https://www.flickr.com/photos/zilmrud/

Lordflintstone

Din är finare!
Jag kan inte komma över hur välbalanserad den är.
Det händer något i botten en liten färgklick med trädet i mitten ,balongen högre upp och det hela fyller upp hela kupan utan att se översvämad ut.
Så behaglig att titta på.
Du kommer få problem att toppa den i ett till kupbygge. ;)

o0ger

Så underbart vackert bygge!
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Full Plate

Fantastiskt! Riktigt skön fantasykänsla på den :)
Blir en riktig showpiece på jobbet :)

eon

Mycket väl genomfört!
Det är ett harmoniskt slutresultat som lär tåla att titta på länge.

Zilmrud

Citat från: lingonfil skrivet 10 juni 2017 kl. 13:13
Underbar! Molnen och den överhängande delen av tornet är toppen.

Det funkar verkligeb bra med kupolen. Det blir som ett skepp i en flaska.

Jo jag tänkte på det också. Såg senaste PotC på bio för ett tag sedan. Ett förkrympt bygge i en behållare.  Det gäller att inte tappa det för då sväller slottet 😜
//Peter Z:a Ilmrud (Zilmrud)

https://www.flickr.com/photos/zilmrud/

drdoddo

Som sagt, helt underbar. Älskar höjden på bygget, trots begränsningen :). Proportionerna är riktigt vassa och hela bygget känns verkligen som att någon helt enkelt satt en glaskupol på ett slott. Welcome back ;)

Myko


o0ger

Jag hamnar ofta i svackor gällande LEGO. Det händer några gånger per år. Det brukar sluta med att jag sorterar och plockar isär gamla MOCs. Det brukar alltid leda till nya idéer och tankar.

Kul att din svacka ledde dig till att testa mikroskala!
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Emma

Fantastiskt inspirerande!! Supersnyggt! Hatten av!

CopMike

Allt är redan sagt men jag säger det också - väldigt snyggt klossat! Du har verkligen utnyttjat både höjden och den runda formen riktigt bra!
Jag förstår ditt tänk - jag har själv laddat upp med båda storlekarna av kupoler och kommer nog att använda ett par på Klossfestivalen.

Teabox

Snyggt. Mycket liv och detaljer på liten volym. Gillar hur jobbat med att vända runda plates för att skapa fönster i tornet :)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.