Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] The 1987 House

Startat av BeardedNerd, 01 maj 2017 kl. 19:58

Föregående ämne - Nästa ämne

BeardedNerd

Jag är egentligen mitt uppe i ett annat bygge, men som vanligt när man är kreativ så börjar man fundera på annat. Och det här är ett projekt som kommer att behöva rätt precis Bricklink-fu för att inte resultera i massor av överflödiga bitar, så jag byggde det i LDD först.

Min tanke är som så: nu för tiden bygger vi hur fantastiska modulhus som helst, men beror det bara på att vi har en massa coola specialdelar? Eller hade vi kunnat göra precis samma sak för, låt säga, 30 år sedan? Så jag satte mig ner med Bricklink och gjorde en lista över alla lämpliga modulhusbitar som tillverkats innan 1987. Sen har jag satt ihop ett hus med nästan samma standard som i modern tid. Vissa finurliga SNOT-lösningar får utebli, men det är förstås inte helt kört. Erling-biten fanns ju.

Begränsningen i LDD är förstås att väldigt många gamla inte finns med, så därför kan jag presentera den här modellen utan att avslöja en del specialfeatures som blir möjliga med gamla bitar. Jag tänker nämligen beställa enbart begagnade bitar (och även använda upp vad som återstår av mitt osorterade original-Lego), så det blir ingen kontrast mellan nya och gamla bitar (förutom standardtrottoaren). Just därför vill jag inte heller beställa för mycket, eftersom hårt begagnade bitar annars är no-no i stadsmiljön förutom när det är ofrånkomligt.

Alltså: The 1987 House. Med några bitar ersatta och några med genomskinliga stand-ins så de blir enklare att hitta.

En bieffekt lär också bli att jag får kika på andra Bricklink-butiken än normalt och kanske hitta något annat kul där.

Emma

Vilken kul ide! Följer med spänning.

Nextuz

Snyggt :D

Är lite sugen på att bygga med äldre utseende.
Kanske ett blivande CB? Starkt kontrollerat så det blir oldschool :)

carlmagnuso


Teabox

Trevlig utmaning. Alltid trevligt att få se de klassiska färger komma fram :)

BeardedNerd

Citat från: Teabox skrivet 02 maj 2017 kl. 15:49
Trevlig utmaning. Alltid trevligt att få se de klassiska färger komma fram :)

Det jag ser fram emot är en massiv överdos av old grey. Och så hoppas jag på brutalt gulnade blå tiles så det blir lite personlighet i fasaden. Ska det vara slitet så ska det. :)

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: BeardedNerd skrivet 02 maj 2017 kl. 16:10
Citat från: Teabox skrivet 02 maj 2017 kl. 15:49
Trevlig utmaning. Alltid trevligt att få se de klassiska färger komma fram :)

Det jag ser fram emot är en massiv överdos av old grey. Och så hoppas jag på brutalt gulnade blå tiles så det blir lite personlighet i fasaden. Ska det vara slitet så ska det. :)

Och det vita ska vara nära kissgult.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

BeardedNerd

Sådär, bygget är klart! Det blev rätt exakt enligt ritningarna men förstås med de ändringar jag hade tänkt. Några tryckta bitar från 60-talet bestämde vilka butiker det skulle bli, sen var det bara att bygga utifrån det.

Bonusutmaning: hur många bitar hittar ni som inte finns i produktion längre (förutom varianter som den gamla 1x8 valvbågen etc)?


Emma

Får jag nämna de bitar jag ser här i tråden. Eller är det nån som känner sig spoilad då?

andreaseldh

Jag kan aldrig låta bli att svara på en frågesport, så jag har skickat PM med min gissning.

BeardedNerd

Skicka PM. Det här forumet har väl inte spoilertextmarkering?

Kan tipsa om att glastaket inte räknas, den varianten har slutat tillverkas men en nästan likadant variant finns fortfarande. Postbilen och Futuron-walkern är också befintliga set som bara är på besök.

malmen

Jag låter bli att gissa på bitar, det är inte min grej.

Men huset är galet snyggt ändå, tänk om man kunnat bygga så här när det begav sig, då hade man verkligen varit LEGO-kung i grannskapet  8) ;D
Galet snyggt! :)

Teabox

Coolt. Blev riktigt snyggt :)

Sollan

Snyggt! Tänk att det här var möjligt redan då!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.