Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Månadens MOC April 2017 arbetstråd

Startat av Anders67, 16 september 2017 kl. 08:49

Föregående ämne - Nästa ämne

Anders67


Anders67

Citat från: drdoddo skrivet 05 april 2017 kl. 20:17
Slaktade min micro-Endor efter Linköping och gjorde en lite mindre variant som man kan ha på bokhyllan eller skrivbordet på jobbet ;) Även gjort lxf-fil (med lite fler bitar som jag tyvärr inte hade hemma) samt instruktioner om nån är sugen på att göra en egen variant.

Mini Endor - tabletop version by Andreas Lenander, on Flickr

Mini Endor - tabletop version by Andreas Lenander, on Flickr

Anders67

Citat från: drdoddo skrivet 10 april 2017 kl. 18:35
Den som trodde påskharen kunde fixa allt runt påsken helt själv har helt fel...

Easter chicken mech by Andreas Lenander, on Flickr

Easter chicken mech by Andreas Lenander, on Flickr

Ordnat med lxf och instruktioner via blueprint om nån är sugen ;)

Anders67

Citat från: Zilmrud skrivet 17 april 2017 kl. 14:24
Mutant Laboratorium

I de yttre delarna av San Victorias ruiner har de utstötta samlats och klaner har skapats för att samla de utstötta och för att kämpa om den värdefulla Verniten i ruinerna. En av de stora ledarna av dessa klaner har byggt ett laboratorium där han muterar och skapar nya varelser. Genom att använda de muterande egenskaperna hos Vernit och den råa kraften ifrån blixtar kan man nu skapa nytt liv och nua former av liv. Här kombineras även levande varelser med ångdrivna maskiner och vapen.

Denna idé på monster lab / Mutant lab var en av de delarna som lade grunden för CBts "onda" invånare. Och för att göra labbet mer minnesvärt så byggde jag om Palace Cinema och Brick Bank för att skapa äldre bebyggelse som övertagits av klanerna.

I denna MOC så finns det inte mycket som rör sig. Men det händer mycket. Dock har jag kopplat in en ljusslinga (batteridriven från Rusta) i ledaren som leder ner åskan till minifigen.

Mer bilder finns att se på flickr: https://www.flickr.com/photos/zilmrud/

Brick Bank front 2 by Peter Ilmrud, on Flickr

Palace cinema front 2 by Peter Ilmrud, on Flickr

Mutant Lab front 1 by Peter Ilmrud, on Flickr

Mutant Lab front 3 by Peter Ilmrud, on Flickr

Mutant Lab back by Peter Ilmrud, on Flickr

Hulk lab by Peter Ilmrud, on Flickr

Frankenstein lab by Peter Ilmrud, on Flickr

Anders67

Citat från: colonel skrivet 18 april 2017 kl. 20:03
Många känner säkert igen den...
Rådhuset är ett måste om du vill bygga byggnader från Köpenhamn.
Jag är ganska nöjd med resultatet, men det tog ett tag att få grepp om proportionerna.
Kommentarer är välkomna. Fler bilder här https://www.flickr.com/photos/spacecolonel/33279325034/in/dateposted/

Anders67

Citat från: drdoddo skrivet 17 april 2017 kl. 20:45
Blev nyligen ombedd att göra om till en MOC och efter lite kliande i huvudet kom jag fram till att en hotrod-inspirerad bil kunde vara lite kul. Vet om att det här setet gjorts om av andra byggare med några riktigt fina resultat så det var lite lätt ångestskapande att ge sig på det. Blev dock hyfsat nöjd med slutresultatet. Begränsningen att bara använda delar som finns i det setet är ju...begränsande  ;) men ändå rätt intressant och tvingar en att tänka lite utanför, eller rättare sagt innanför, boxen (#göteborgshumor). Ska se om jag kan få till en ritning på sikt om det är någon som är intresserad :)

Lego 10242 remake - Hotrod (2) by Andreas Lenander, on Flickr

Lego 10242 remake - Hotrod (3) by Andreas Lenander, on Flickr

Lego 10242 remake - Hotrod (4) by Andreas Lenander, on Flickr

Lego 10242 remake - Hotrod (1) by Andreas Lenander, on Flickr

Anders67


Anders67

Citat från: fillishave skrivet 25 april 2017 kl. 10:28
Hej hej,
Precis som o0ger (och många, många andra) har jag gett mig in i den galna Mini Modular-tävlingen på Rebrick med ett gäng bidrag.
Alla mina bidrag är digitala av två anledningar; dels för att jag inte har ett batteri av bra delar; allt Lego (förutom mina egna finbyggen) hemma hos oss ligger i tre Ikea-kassar inne i barnens rum och dels för att jag tyckte det var roligt att få möjligheten att bygga helt fritt utan att begränsas av färg- och bitval. Vet att det finns en hel del rätt starka åsikter om värdet på "riktiga" byggen och digitala byggen så jag ville bara få det ur världen först.

Här är i alla fall de bidrag jag har skickat in:

Palazzo di Lego
Ett litet stadspalats med utställning av en ovärderlig guldbrick (bakom säkerhetsglas förstås). På vinden förvaras många andra värdefulla artefakter. Syns inte jättebra på den här renderingen men mest nöjd är jag med den svängda trappan som fortsätter en bit upp med svängd innervägg.








The Honest Factory
En klassisk fabriksbyggnad med ett löpande band med tillhörande robot. På baksidan ser man att allt inte riktigt går rätt till beträffande giftigt avfall...








The Daily Brick
Legostadens stora nyhetstidning.  Med en liten lunchrestaurang på bottenvåningen







Uppfinnarens hus
Lite steampunkigt Doktor Baltazar-aktigt hus med en stor entréhall och ett laboratorium på övervåningen








Rocket Science Inc
Här jobbar dom smartaste hjärnorna i Legostaden. Inredning på flera plan med reception, mellanplan med trappa och vattenkylare, kontorsplan samt balkong med stjärnkikare och soffor högst upp(Det här bygget skulle behöva specialgjorda klistermärken till både receptionen och solcellerna på taket)










Den övergivna tomten
Testade att göra ett "inverterat" bygge där själva huset mer fick agera kuliss för att ge plats åt en sjabbig övergiven tomt








Lips Make-up-butik
Tyckte det var roligt att gå helt bananas med lite andra färger än de mättade grå/brun/gröna som jag föredrar. Bottenplan med kassa och övervåning med butiksinredning








Delicious Diner
Röd/vit amerikansk diner-look med rundade 50-talsformer. Bardisk med barstolar på bottenvåningen och klassiska röda bås på övervåningen






Kungliga dramatiska teatern
Stadens finscen. Syns inte så bra men den röda mattan leder upp till ett första plan med trappor som viker av åt varsitt håll med ett stort guldornament i mitten.






Carpe Diem-klubben
Första bygget jag gjorde. Började att bygga en stadskyrka innan jag insåg att det inte var tillåtet med religiösa byggnader. Insåg att "Carpe diem"-biten kanske inte var helt solklart ironisk för alla så egentligen borde jag kanske gjort om det till en "Lego Builder Society" eller liknande. Ska nog rendera om den här hur som helst så de färgade fönsterna syns bättre.




Mausoleumet
Lagom läskig gravbyggnad med en liten mini-kyrkogård på baksidan. Kanske i gränslandet beträffande religiösa byggnader men jag fick en idé om att använda hologram-figuren med vingar bakom och då blev det såhär.






Domstolen
Den byggnad jag är mest missnöjd med vad det gäller exteriören. Blev helt off i känslan av skala mellan botten- och övervåning och taket. Orkade inte bygga om helt dock och jag gillade interiören så den fick bli som den blev.








Lilla stugan på klippan
Kanske inte helt rätt för just den här tävlingen men jag ville göra en klassisk svensk stuga med vita knutar




Alla byggnader på rad
Gjorde en rendering med alla byggnaderna hittills för att se hur dom funkade ihop och till min förvåning så var det en förvånansvärt enhetlig look på det hela.



Tack för titten!

Anders67


Anders67

Citat från: pehter aka ibbe skrivet 30 april 2017 kl. 14:44
Efter att sett 11x11 Stud Circle som o0ger visade funderade jag på vad man skulle kunna använda det till. Efter ett tag kom jag på att formen passade perfekt till Lantmännens silos som står lite varstans. Nu är inte denna byggd efter en specifik silo men det har stått en silo vid järnvägen i Mjölby, tror att den i Väderstad fortfarande står kvar...  ;D
För dom som var i Linköping syntes den i Tåglandskapet.

Började med att sitta en stund med datorn för att få grundformen, byggnader som står utmed järnvägen verkar alltid få olika tags och vem som har varit framme här är kanske inte är så svårt att gissa. Hade en tanke att utnyttja dom mörkröda bitarna från bulken som bara låg, anledningen till tornen i tan var dels att bryta av mot allt grått som redan finns och även att silotornen är mer beige än gråa.

CB_TRAIN_LANDSCAPE_2017_61 by pehter aka ibbe, on Flickr

Efter att fått hem lite beställningar gick det att börja bygga, alltid lika intressant att se om det blir lika bra i verkligheten som i datorn.

CB_TRAIN_LANDSCAPE_2017_06 by pehter aka ibbe, on Flickr

Taggen ligger till viss del löst, bara klämd mellan andra bitar. För att få det på plats krävdes en ram för att kunna glida allt på plats, tog bara 4 eller 5 försök innan det gick  :P

CB_TRAIN_LANDSCAPE_2017_02 by pehter aka ibbe, on Flickr

För att det ska finnas en chans att det ska vara kvar finns en vägg bakom och under transport sitter en vägg framför, jag vill inte försöka plocka ihop det under utställning...

CB_TRAIN_LANDSCAPE_2017_03 by pehter aka ibbe, on Flickr

Hur det ser ut inuti tornen, upptäckte att det krävs ordentligt med packning inuti under transport för att det inte ska rasa under transport.

CB_TRAIN_LANDSCAPE_2017_07 by pehter aka ibbe, on Flickr

Tömningsrör till järnvägsvagnar. En typisk minuten detalj som ploppar upp när allt står på plats och man konstaterar, hur ska silon tömmas till vagnarna?

CB_TRAIN_LANDSCAPE_2017_24 by pehter aka ibbe, on Flickr


CB_TRAIN_LANDSCAPE_2017_11 by pehter aka ibbe, on Flickr

Portarna där man passar på att köpa och hämta smågods, syns inte så tydligt eftersom det är ett tak som sitter där som skydd vid tömning av traktorvagnar/lastbilar.

CB_TRAIN_LANDSCAPE_2017_09 by pehter aka ibbe, on Flickr


CB_TRAIN_LANDSCAPE_2017_22 by pehter aka ibbe, on Flickr


CB_TRAIN_LANDSCAPE_2017_12 by pehter aka ibbe, on Flickr

Anders67

Citat från: erik1107 skrivet 30 april 2017 kl. 22:16
Idag har jag byggt en liten blombukett, kändes passande att ställa på bordet nu när det är vår och allt.

Tack till Eigenbrötler för bitarna :)



Anders67

Citat från: o0ger skrivet 26 april 2017 kl. 00:05
Här kommer ett hus till:


Mini Modular Hotel by o0ger, on Flickr


Mini Modular Hotel - Back Street by o0ger, on Flickr

Inspirerat från en tidigare MOC. Det var inte helt lätt att flytta alla detaljer till Mini Modular så jag valde att göra om det lite.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.