Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Klossfestivalen ÖREBRO 6-9 juli 2017

Startat av klossbutiken.se, 02 februari 2017 kl. 11:04

Föregående ämne - Nästa ämne

Anders67

Citat från: Lordflintstone skrivet 10 juli 2017 kl. 14:01
Kan inte styrelsen ge Jonhatan  ett heders medlemskap tills han fyller 18? Uppebbarligen har han nått en hög mognad i sitt byggande och det är inte jätte många byggare som har två byggen i TBB.
Jag tror det krävs en förändring av våra stagar och därmed ett årsmöte för ditt förslag - styrelsen kan inte gå emot föreningens stagda.
Enligt mig personligen så är inte Swebrick en "elitklubb" dvs. att man måste vara bra för att få vara med - utan att man har kul med sin LEGO-hobby oavsett nivå på sitt byggande, men att kravet är en 18-års ålder och uppåt. Enkelt och då kan alla medlemmar vara med på LUGBULKEN utan någon special hantering.
Jag tycker det är bra och kul att Klossbutiken/Klossfestivalen kan erbjuda båda vuxna och ungdomar en plats som utställare på ett mycket välordnat sätt.

o0ger

Jag vet att det finns många duktiga TFOLs i Sverige men det blir struligt att ha med omyndiga i föreningen. Vi har haft problem med, och tagit beslut om det, tidigare.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Gideon

Citat från: o0ger skrivet 10 juli 2017 kl. 15:41
Jag vet att det finns många duktiga TFOLs i Sverige men det blir struligt att ha med omyndiga i föreningen. Vi har haft problem med, och tagit beslut om det, tidigare.
Ja, därför är det nog den bästa lösningen att hjälpa dem framåt i sin hobby på de sätt som går inom ramen för Swebricks nuvarande stadgar. När det nu dessutom inte vara Swebrick som anordnade utställningen var det ju kul att ett par duktiga TFOLs fick vara med.
Däremot så ska vi nog till nästa år be om kontaktuppgifter till målsman om man är under 18 år här också, det var ett bygge anmält av en kille som aldrig dök upp och vid en kort efterforskning online så verkade det vara en 13-åring.

För övrigt får ni gärna meddela mig om det är något särskilt ni tycker jag ska ta med i det "lessons learned"-dokument jag håller på att skriva för att ge till Fredrik. Tänkte inte minst försöka fila på anmälningsformulären för nästa år redan nu innan man har glömt det som funkade bra eller dåligt :)

Emma

Lessons learned. Input.

Jag satt i bilen på vägen hem och tänkte igenom hur jag upplevt tillställningen. Och kom i huvudsak fram till att årets event håller så hög klass att vi nog inte behöver fokusera på vad som behöver förbättras, utan istället fokusera på vad vi inte vill bli av med till nästa år.

Detta uppskattade jag särskilt:

- frukosten på scandic
- lunchen avskild från både besökare och utställningslokal
- att det var sparsamt med lekar på fredagen
- gratis inträde till min familj
- otroligt bra bemötande från framför allt Fredrik och Johan, men även andra personer knutna till klossbutiken.


Det jag kom på till nästa år (men som jag glömde be om medan tid fanns):

- de olika länkarna i forumtråden borde även funnits i förstainlägget. Ö-kartan, bemanningen mm.

Stort tack till alla som bidragit till att detta blir så awesome.

dalle

Citat från: Gideon skrivet 10 juli 2017 kl. 15:44
Citat från: o0ger skrivet 10 juli 2017 kl. 15:41
Jag vet att det finns många duktiga TFOLs i Sverige men det blir struligt att ha med omyndiga i föreningen. Vi har haft problem med, och tagit beslut om det, tidigare.
Ja, därför är det nog den bästa lösningen att hjälpa dem framåt i sin hobby på de sätt som går inom ramen för Swebricks nuvarande stadgar. När det nu dessutom inte vara Swebrick som anordnade utställningen var det ju kul att ett par duktiga TFOLs fick vara med.
Nej Swebrick är sannerligen inte bra på att ta hand om TFOL. Det är väl bara att hoppas att han inte har vänt oss ryggen när han blivit 18.
För att inte störa ordningen för oss medelålders män så är det nog bäst att vi har de regler som vi har.

Kwagge

Citat från: robinnilsson403 skrivet 10 juli 2017 kl. 13:20
Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 10 juli 2017 kl. 12:03
Citat från: Kwagge skrivet 10 juli 2017 kl. 10:01
Citat från: Carl T skrivet 10 juli 2017 kl. 02:01

Dock kom jag på att jag missat att lämna in lappen med tider jag stod vid byggena och likaså kvittona på middag

Ta ett foto på din tidlapp o skicka till mig...

Jag glömde med kvittona.. är nog bara att skicka in till Klossbutiken

Stod det verkligen att vi skulle skicka in kvitton? Tror att det stod att ersättningen var 100 kronor per dag.

Mot kvitto, ja. Fick även lära mig att om man är flera i familjen som ställde ut så ska det vara separata kvitton.

Ajdå! Mina är på samma..

drdoddo

Stort tack till alla inblandade vad gäller både organisation och trevligt sällskap. Var första klossfestivalen för min del, positivt överraskad hur pass uppstyrt allt var. Mycket bra organiserat kring mat, etc. Hade sett fram emot att få rafsa ihop lite lego från haven på söndagen då man hört om det från tidigare år så det var väl enda negativa aspekten för egen del (mycket vill ha mer, jag vet...). Överlag dock väldigt trevlig tillställning och många riktigt tunga byggen som man fick möjlighet att beskåda på nära håll.

dalle

Citat från: Kwagge skrivet 10 juli 2017 kl. 18:43
Citat från: robinnilsson403 skrivet 10 juli 2017 kl. 13:20
Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 10 juli 2017 kl. 12:03
Citat från: Kwagge skrivet 10 juli 2017 kl. 10:01
Citat från: Carl T skrivet 10 juli 2017 kl. 02:01

Dock kom jag på att jag missat att lämna in lappen med tider jag stod vid byggena och likaså kvittona på middag

Ta ett foto på din tidlapp o skicka till mig...

Jag glömde med kvittona.. är nog bara att skicka in till Klossbutiken

Stod det verkligen att vi skulle skicka in kvitton? Tror att det stod att ersättningen var 100 kronor per dag.

Mot kvitto, ja. Fick även lära mig att om man är flera i familjen som ställde ut så ska det vara separata kvitton.

Ajdå! Mina är på samma..

Mitt med. Men det skulle gå bra.

robinnilsson403

Citat från: dalle skrivet 10 juli 2017 kl. 20:19
Citat från: Kwagge skrivet 10 juli 2017 kl. 18:43
Citat från: robinnilsson403 skrivet 10 juli 2017 kl. 13:20
Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 10 juli 2017 kl. 12:03
Citat från: Kwagge skrivet 10 juli 2017 kl. 10:01
Citat från: Carl T skrivet 10 juli 2017 kl. 02:01

Dock kom jag på att jag missat att lämna in lappen med tider jag stod vid byggena och likaså kvittona på middag

Ta ett foto på din tidlapp o skicka till mig...

Jag glömde med kvittona.. är nog bara att skicka in till Klossbutiken

Stod det verkligen att vi skulle skicka in kvitton? Tror att det stod att ersättningen var 100 kronor per dag.

Mot kvitto, ja. Fick även lära mig att om man är flera i familjen som ställde ut så ska det vara separata kvitton.

Ajdå! Mina är på samma..

Mitt med. Men det skulle gå bra.

Efter lite gnäll från "han med håret och olika skor" så gick det bra, men han var inte så villig först.
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

Emma

Citat från: drdoddo skrivet 10 juli 2017 kl. 19:16
Stort tack till alla inblandade vad gäller både organisation och trevligt sällskap. Var första klossfestivalen för min del, positivt överraskad hur pass uppstyrt allt var. Mycket bra organiserat kring mat, etc. Hade sett fram emot att få rafsa ihop lite lego från haven på söndagen då man hört om det från tidigare år så det var väl enda negativa aspekten för egen del (mycket vill ha mer, jag vet...). Överlag dock väldigt trevlig tillställning och många riktigt tunga byggen som man fick möjlighet att beskåda på nära håll.

Bitarna i bithavet är rejält slitna efter två klossfestivaler. Redan förra året var det väl sådär. Plus att bitarna behöver bada. Efter en helg med snoriga barnfingrar. Så du behöver inte vara så besviken.

Ozp

Citat från: Emma skrivet 10 juli 2017 kl. 21:07
Citat från: drdoddo skrivet 10 juli 2017 kl. 19:16
Stort tack till alla inblandade vad gäller både organisation och trevligt sällskap. Var första klossfestivalen för min del, positivt överraskad hur pass uppstyrt allt var. Mycket bra organiserat kring mat, etc. Hade sett fram emot att få rafsa ihop lite lego från haven på söndagen då man hört om det från tidigare år så det var väl enda negativa aspekten för egen del (mycket vill ha mer, jag vet...). Överlag dock väldigt trevlig tillställning och många riktigt tunga byggen som man fick möjlighet att beskåda på nära håll.

Bitarna i bithavet är rejält slitna efter två klossfestivaler. Redan förra året var det väl sådär. Plus att bitarna behöver bada. Efter en helg med snoriga barnfingrar. Så du behöver inte vara så besviken.

De var jättebra att ha som utfyllnad under moduverseplattorna. Jag har tagit slut på min påse från förra året så hade också hoppats på att få plocka lite.

Ozp


pehter aka ibbe

#102
Citat från: pehter aka ibbe skrivet 10 juli 2017 kl. 13:30
Citat från: Kwagge skrivet 10 juli 2017 kl. 10:02
Trevligt med bilderna Pehter  :D

Men saknar en film  ;)

Ska se om jag får lite tid i kväll att knåpa ihop något....

Klicka, det ska finnas en video från Tåglandskapet.

Klossfestivalen 2017

EDIT: Flickr är trevligt för foton men har en bit kvar när det gäller filmsnuttar, har lagt upp den på tuben också:

Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

andli

Pehter: Dina länkar kräver inloggning på Yahoo....

Varför läggs dukarna under byggena där de inte syns och låter allt skräp under borden synas?
Hade det inte varit bättre att använda dukarna för att skymma mellan golv och bordsyta?
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Ozp

Citat från: andli skrivet 10 juli 2017 kl. 21:56
Pehter: Dina länkar kräver inloggning på Yahoo....

Varför läggs dukarna under byggena där de inte syns och låter allt skräp under borden synas?
Hade det inte varit bättre att använda dukarna för att skymma mellan golv och bordsyta?

Jag sa samma sak men arrangörerna ville ha det så

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.