Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Hjälp med opartisk värdering.

Startat av Pekblom, 19 januari 2018 kl. 15:36

Föregående ämne - Nästa ämne

Pekblom

Kan ja få hjälp med en opartisk värdering av ett set här?
Jag vill inte ha bud på setet utan att folk som köpt eller sålt det talar om vad det "riktiga värdet" är?
Jag har ett set som jag skall överlåta till en annan nörd och vill att båda skall känna sig nöjda.
Och skriv inte "kolla BL"

pehter aka ibbe

En variant kan vara att göra en avancerad sökning på Tradera och markera avslutade auktioner, då kommer du att få dom slutpriser som personer är beredda att betala. Nackdelen är om det är ett set som inte säljs så ofta, tror att den sökningen bara sträcker sig ca 6 månad tillbaka.
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

Pekblom

Citat från: pehter aka ibbe skrivet 19 januari 2018 kl. 15:50
En variant kan vara att göra en avancerad sökning på Tradera och markera avslutade auktioner, då kommer du att få dom slutpriser som personer är beredda att betala. Nackdelen är om det är ett set som inte säljs så ofta, tror att den sökningen bara sträcker sig ca 6 månad tillbaka.
Har provat det men tack för rådet.

Peter S

Tror att det är bättre att göra det inne på köp och säljavdelningen för betalande medlemmar istället. Även om statistikunderlaget eventuellt blir något mindre.

Gideon

Jag har för första gången i min legokarriär börjat sälja av oöppnade set i någon betydande omfattning, här är lite hur jag tänker (tyvärr involverat BL ;) )

När jag har värderat set så har jag tänkt på följande parametrar:
- Vad kostar det att få tag på setet igen om jag ändrar mig (alltså minimipris på BL i Europa + frakt)?
- Hur mycket kostar det i setet som jag verkligen vill ha om jag skulle skaffa bara det i efterhand? Det är främst figurer jag tänkt på då.
- Är det ett set som jag vill ha för att det passar i en samling (typ Ideas) eller bara ett dussinset som skulle bli MOC-mat?

Sen utifrån det så har jag gett en större eller lite mindre rabatt baserat på hur mycket jag vill ha bitarna i setet och hur mycket jag betalat för det en gång i tiden. Något som stigit kraftigt i värde sen jag fyndade det på Amazon.co.uk och inte innehåller några intressanta minifigs kan följaktligen bli billigt medan ett set jag köpt på fullpris på S@H nog får gå till minst fullpris även i 2:a hand.

byStfn

Jag kan absolut värdera opartiskt, men vad är det för set? ;)

Edde

Vad menas egentligen med att värdera opartiskt? Om jag undrar vad ett tåg-set är värt frågar jag tåg-entusiasterna, inte SW-entusiasterna. Det är ju lite de som är partiska (kan tänka sig att lägga mest på setet) som bestämmer värdet.

Pekblom

Citat från: byStfn skrivet 19 januari 2018 kl. 19:46
Jag kan absolut värdera opartiskt, men vad är det för set? ;)
Super Star Destroyer

Pekblom

Min egentliga fråg var om det var okay att be om den här sortens hjälp i den här tråden.
Det har ju varit en del personer som har regestretat ett medlemskap enbart för att få hjälp med värdering och det har inte varit så populärt.
I det här fallet är nuvarande ägare och framtida ägare redan klara och vi vill bara ha en prislapp som båda är nöjda med.
Jag har konstaterat att det är finns flera som är intresserade av att köpa för drygt 5000kr men ingen som vill sälja för 6000kr.
Av det drar jag slutsatsen att 5500kr är "rätt värde" just nu.
Tänker jag rätt?

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.