Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Renovering

Startat av pehter aka ibbe, 29 augusti 2017 kl. 22:04

Föregående ämne - Nästa ämne

pehter aka ibbe

Citat från: crowwlime_ skrivet 06 september 2017 kl. 14:45
Detta är ju underbart! Det vore kul att få någon bild irl också så man ser hur legotförhåller sig till verkligheten!
Nu trodde jag att ni bara var intresserade av (Lego) byggen, någon bild från verkligheten ska nog kunna gå att ordna  ;)

Citat från: Betweenbrickwalls skrivet 07 september 2017 kl. 22:21
Det är lite som en adventskalender! ☺
Tyvärr har jag inte fått någon trevlig present när jag öppnat luckorna  8)

Citat från: Odidoma skrivet 07 september 2017 kl. 23:14
Verkligen. Bra jobbat, både med renoveringen och uppdateringarna!

Tack, beroende på vad annat jag behöver göra så kan det dröja mellan en del uppdateringar. Jag är nöjd om jag är färdig med rummet till våren.
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

pehter aka ibbe

Ok, lite fortsättning.
Fortfarande rivning men nu är allt innertak borta och all isolering och gips bortkört, tror det slutade på 5 fyllda lass med bilen. Den sista omgången hade inte lika mycket svarta pluppar i isoleringen....


room_08 by pehter aka ibbe, on Flickr


room_07 by pehter aka ibbe, on Flickr

Ok, lite bilder från verkligheten:
Utgångspunkt:

room_irl_1 by pehter aka ibbe, on Flickr
Värsta rivningskaoset men nu är allt nerplockat:

room_irl_2 by pehter aka ibbe, on Flickr
Snöskyffel är underskattad, tror det bliv runt 10 säckar förutom all gips och isolering

room_irl_3 by pehter aka ibbe, on Flickr

Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

pehter aka ibbe

Efter att justerat reglar många gånger, gamla hus har inte många räta vinklar.., så har jag kunnat sätta upp den första isoleringen. Fortfarande en bit kvar innan det går att sätta isolering på resten av väggarna.


Renovering_isolering_50 by pehter aka ibbe, on Flickr
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

Svartkrut

Wow! Vilket jobb! Och häftigt dokumenterat i legoversion! Kommer garanterat bli jättehäftigt när det blir klart. Ska bli kul att se slutresultatet så småningom.  :D

pehter aka ibbe

Nästa snedtak. Med erfarenhet från andra sidan så gick det lite snabbare men den här sidan har ett litet fönster som det behöver tas hänsyn till. Tanken är att byta fönstret till ett nytt men det ligger lite längre fram. Upptäckte att den storleken inte fanns att köpa över disk utan får vänta 6-8 veckor medan det tillverkas.
Har även kravlat runt på vinden och la ut en massa board som vindskydd, klammerpistol är smidigt för att fästa det enkelt.
Nästa moment är att börja regla upp för innertak så att det går att få isolering i taket sedan kan det vara ide att slå på lite värme, börjar bli lite kallt.


Renovering_isolering_2_50 by pehter aka ibbe, on Flickr
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

pehter aka ibbe

Reglar uppsatta i taket, första lagret isolering på plats. Om allt funkar kan jag snart kunna byta det stora fönstret.


wall1_50 (1) by pehter aka ibbe, on Flickr


wall1_50 (2) by pehter aka ibbe, on Flickr
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

pehter aka ibbe

Nästan all isolering på plats, innerväggen kvar.
Hämtat ett nytt fönster istället för det som hade monterats ut och in vilket hade gjort att timmerväggen under fönstret var fuktskadad. När jag målade gaveln för några år sedan la jag in färskt trä på utsidan, nu har jag fyllt på även på insidan.
Fick hjälp att montera ångspärren av dottern.
Nästa steg är montering av osb-skivor.


Renovering_isolering_1_50 (2) by pehter aka ibbe, on Flickr


Renovering_isolering_1_50 (1) by pehter aka ibbe, on Flickr
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

Selander

Snygg ångspärrsrulle !

pehter aka ibbe

Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

pehter aka ibbe

#24
Börjat få upp OSB på väggar och tak fast just nu tänkte jag visa hur jag har byggt upp väggar och tak.

Eftersom rummet ligger på andra våningen så är det snedtak och vind. I somras las taket om så det bliv ny fräsch plåt istället för den gamla korrugerade takpappen, om det är någon som har sett sånt ytskikt tidigare säg till.
Utifrån och in:
Takplåt
Läkt
Takspån på plankor
Timmerstock som takstol
Mellan takstolarna satte jag fast tunn läkt med en tunn board för att skapa en luftspalt till yttertaket.
Utrymmet som var kvar var lagom till 120 mm tjock isolering.
Sedan på takstolarna fäste jag reglar i 90 graders vinkel för att få ytterligare ett lager med 120 mm isolering.
Ångspärr.
OSB
Totalt 120+120 mm isolering.

Snedtak_50 by pehter aka ibbe, on Flickr

I taket bliv det snarlikt med vissa skillnader.
Uppe på krypvinden placerade jag tunn board som vindskydd, den vek jag ner vid snedtaket så att den skarvades med den boarden så att det blir tät. Det borde minska risken för möss i isoleringen.
Dom gamla plankorna fick vara kvar.
120 mm isolering mellan timmerstockarna.
Reglar i 90 graders vinkel för att få ytterligare ett lager med 120 mm isolering.
Ångspärr.
45 mm regel med isolering för att skapa ett utrymme för elinstallation.
OSB
Totalt 120+120+45 mm isolering.

tak_50 by pehter aka ibbe, on Flickr

Vanliga väggarna är enklare med enbart 120+45 mm isolering.

Anledningen till 120mm isolering är att svärfar lämpade av ett lager med isoleringsbalar som han hade över av för några år sedan, gissa vilken tjocklek dom hade  8)

Sedan ska det sättas fast en ytterligare skiva som ytskikt, även om vissa arkitekter tycker att OSB/plyfa is tha shit så har jag inte riktigt fastnat för den stilen.

Isoleringen gör viss skillnad, nu går det att värma rummet från runt nollan till 14-15 på knappt timmen vilket är mer än jag lyckades få efter några dagar tidigare.
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

pehter aka ibbe

OSB är uppe på väggar och tak. Eftersom man är snål miljömedveten så tar man till vara på alla bitar även om det ser lite märkligt ut på vissa områden.
Passade på att flytta på dörrkarmen så att den är i nivå med innerväggen, samtidigt gjorde jag en justering så att dörren går att stänga utan att behöva ta i. När jag höll på märkte jag att dörren var skadad i nederkanten men med gamla massiva trädörrar är det enkelt att ta bort och sedan ersätta med fräscht trä.


Renovering_innervägg_50 by pehter aka ibbe, on Flickr
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

pehter aka ibbe

Ok, utställning avklarad så nu har det blivit lite tid över att fortsätta med ytskikt.
Panel uppsatt på dom låga väggarna, fuskar med färdigmålad panel. Fortsätter med taket, i taket kommer det att bli tunna golvbrädor som ska vitlaseras. Om allt går som jag vill borde allt vara färdigt till midsommar  :P


reno_1n by pehter aka ibbe, on Flickr
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

pehter aka ibbe

Citat från: pehter aka ibbe skrivet 24 maj 2018 kl. 22:28
...
Om allt går som jag vill borde allt vara färdigt till midsommar  :P
...
Ok, tidsplaner är till för att brytas.

Väggpaneler uppsatta, taket uppsatt och laserat. Golvet påbörjat iallafall. Ett klickgolv med någon ekliknande yta för att bryta av allt det vita. Hur var det nu igen, Ljust och fräscht....  ;D
Börjat fundera på hur det ska inredas, börjar närma sig.


Renovering_golv_50 by pehter aka ibbe, on Flickr
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

pehter aka ibbe

Ok, in på sluttampen....


hobby_002 by pehter aka ibbe, on Flickr
Kände att det bruna på dörren behövde ändras, värmepistol och skrapa så går det att få bort det mesta av gammal färg. Lite roligare med en dörr som inte går i brunmurrigt


hobby_001 by pehter aka ibbe, on Flickr

Nu när hyllor och lister är upp så kan man nog säga att det här projektet är avslutat med en del hjälp från dottern, dags att börja utnyttja det (och röja där jag har förvarat allting under renoveringen  8)  )
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

pehter aka ibbe


hobby_48 by pehter aka ibbe, on Flickr

Kom på att det kan vara intressant med en bild med det färdiga resultatet, bilden är innan jag fixat med det sista men det kanske är ok  ;D
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.