Jag var ner till min lego-handlare på hörnet och köpte en grävmaskin idag. Jag fick loss den för dryga 1400 så det verkar vara där priset ligger. Bygget lämnar mest bra och men även lite dåliga känslor efter sej. Utseendemässigt är den snudd på en fullträff. Bort med traktorskopan och sätt dit en mindre, normal, grävskopa eller en planeringsskopa så ser den ut som en grävmaskin, frånsett den lilla detaljen så är den nästan fulländad!
Konstruktionen är bitvis riktigt intrikat men däremellan väl enkel. Jag plockade ihop den på knappa 3 timmar utan att stressa på nått vis så det är ju inget långt bygge precis. Bygginstruktionen är som vanligt enkel att följa så det blir att riva ner den och ta med den till syster vid nästa besök så får hennes 9 och 10 åriga flickor ge sej i kast med den. Bulldozer och annat bygger dom med en rasande fart och jag tror inte den här ska vålla några bekymmer heller.

Jag vet inte om det var nyhetens behag men jag gillade konstruktionen som sådan bättre i dozern än i den här grävaren. Den är på intet sätt dålig men inte
riktigt i par med den trots att det borde vara tvärtom. Det är kraftig tourqe twist i framförallt stickan då kolven går i ändläge men det är svårt att komma ifrån med roterande axlar till kolvarna.
Min är väldigt trög att höja bommen, kanske jag spännde nått kugg lite för hårt, det visar sej vid nästa uppbyggnad.
Så då är det bara att hoppas att Lego fortsätter på den tunga maskinens väg och släpper en rc-väghyvel, rc-traktor eller varför inte en rc-dumper i samma skala som dozern och grävar'n.